Jak uruchomić aplikację od niezidentyfikowanego autora na macOS

macOS, tak jak Windows, nie ogranicza się do instalacji aplikacji tylko z App Store (Windows Store w Windows). O ile App Store jest pierwszym źródłem poszukiwania programów dla naszego komputera, niektóre programy dostępne są do pobrania tylko ze strony deweloperów, w sposób tradycyjny jako plik .dmg.

Podobnie jak jest to już zaimplementowane w Windows, macOS sprawdza pobrane aplikacje z poza App Store pod kątem pochodzenia, oraz to, czy są one podpisane prawidłowym podpisem cyfrowym.

Niektórzy deweloperzy, ze wzglęgu na ograniczony budżet nie umieszczą swoich aplikacji w App Store lub też nie będą bawić się w podpis cyfrowy, zatwierdzony przez Apple, jakoż i to kosztuje.

Wówczas, gdy pobieramy aplikację, odpalamy plik .dmg, przeciągamy ją do naszego folderu z Aplikacjami, przy pierwszym uruchomianiu mamy problem gdyż system nie pozwoli na jej uruchomienie (ze względów bezpieczeństwa).unidentified developerO ile jest to dobre rozwiązanie, o tyle, jeżeli wiemy skąd pochodzi dany program (zaufane źródło), nadal chcemy go uruchomić a nie możemy.

Po pierwsze

Najpierw musimy włączyć możliwość uruchomienia aplikacji od zidentyfikowanych autorów (deweloperów). Tak, dobrze zrozumiałeś – zidentyfikowanych.

Tak jak wspomniałem powyżej, aplikacje mogą być ale nie muszą podpisane z certyfikatem zaufanym. Najlepiej włączyć tą opcję w pierwszej kolejności, a następnie, jeżeli mamy dalej problemy przejść do następnego kroku.

Aby włączyć możliwość instalacji aplikacji od zidentyfikowanych autorów przechodzimy do Preferencje systemowe > Ochrona i Prywatność.

security privacy mac

Tam, po odblokowaniu możliwości dokonania zmian (kłódka w lewym dolnym rogu), zmieniamy Dopuszczaj pobrane programy z App Store, na App Store i od zidentyfikowanych autorów.

Po drugie

unidentified developerGdy system nadal twierdzi, że pobrana przez nas aplikacja jest od niezidentyfikowaneg autora a ustawienia systemowe zezwalają tylko na uruchomienie aplikacji z App Store i od zidentyfikowanych autorów, nic straconego, chociaż musimy wykonać dwa-trzy kliknięcia więcej.

Musimy otworzyć nasz folder z Aplikacjami.

applications folder

  • W nowym oknie Findera, z lewego menu wybieramy folder Aplikacje (do tego folderu przenieśliśmy aplikację z pliku .dmg).
  • Odszukujemy nasz program (w tym przykładzie Epichrome) i klikamy na niego prawym przyciskiem myszy/touchpada (oczywiście, musimy mieć uruchomiony w systemie prawy przycisk – Preferencje Systemowe > Gładzik > Dodatkowe kliknięcie).

secondary click trackpad

  • Wybieramy opcję Otwórz.
    • Otóż, jak klikaliśmy normalnie na naszą aplikację, nie mieliśmy żadnego innego przycisku oprócz Anuluj, tym razem mamy również przycisk Otwórz.

unidentified developer open button

  • I tyle. Nasza aplikacja powinna się otworzyć.
    • A co jest najlepsze w tym wszystkim, powyższe czynności wykonujemy tylko raz, gdyż później, normalne kliknięcie na tą samą aplikację otworzy ją bez zbędnego komunikatu i ostrzeżenia.

Pozdrawiam.

Dodaj komentarz